Richard Kaart geeft op 31 maart een workshop bij Afscheidsmomenten.

  • Merk jij ook dat er een taboe lijkt te hangen rond het onderwerp?
  • Frustreert het jou ook dat mensen de waarde niet kennen voor jouw diensten?
  • Heb je vertrouwen nodig om hen beter over te kunnen halen?

Deze workshop gaat je daar zeker bij helpen. ‘Spreek de taal van je klant’ is georganiseerd voor afscheidsfotografen, leden van Afscheidsmomenten EN voor ondernemers in de uitvaartbranche. Ondernemers die het lastig vinden om hun dienst of product echt goed op de kaart te zetten.

Drie ingrediënten

Als afscheidsfotograaf hebben we te maken met twee klanten: 1) de klant die de uiteindelijke fotoreportage van ons afneemt en 2) de uitvaartondernemer als tussenpersoon die als ambassadeur ons kan aanbevelen bij een familie.

Ik sprak Richard per telefoon over deze workshop. Volgens hem moet er eerst iets essentieels gebeuren voordat je kunt overgaan tot verkoop en dat is contact maken. Zonder contact met je klant kom je niet erg ver. Je hebt dan drie ingrediënten nodig om dit contact ook goed te laten zijn:

  1. bereidheid (tot luisteren)
  2. betrokkenheid (bij jouw dienst of product)
  3. vertrouwen

Rapport maken

 

Met een mooi woord heet dit contact maken; rapport (spreek uit: rapoor) maken. Hoe we dat doen gaat Richard ons leren. Maar daarnaast gaat hij ons handvatten geven door ons nog verder te helpen. Hij geeft ons technieken die ons helpen om de klant aan te zetten tot het nemen van de juiste beslissing. Soms heeft de klant iets nodig om deze beslissing te kunnen nemen. Want wie weet heb je al leuke contacten waarmee je fijn hebt gesproken. Maar nog altijd ontvang je geen opdrachten.

“Juist, hoe moet het dan?”, vroeg ik Richard. “Nou dan kun je jouw klant helpen met de juiste vragen te stellen of de juiste inzichten geven. Dit is allemaal met taal te bereiken. Communicatie is een mooi instrument”, aldus Richard.

Ik vroeg hem ook (met een giechel) hoe hij de juiste persoon is dat we dit van hem kunnen leren. “Rapport maken kun je leren. Dit is een vaardigheid. Een vaardigheid kan iedereen leren. Ik heb hier ervaring in. Ik ken het systeem hierachter.” legde Richard verder uit.

“Goed contact maken kan iedereen. Dat is een vaardigheid waar iedereen over beschikt. Alleen soms lukt het niet. Dat gaat over wanneer je iemand ook aardig vindt en dit zit in je onderbewuste. Het gaat over de ‘klik’. Dit kan in de weg zitten. Met sommige mensen kun je heel goed een klik opbouwen en met sommige mensen kun je dat niet. Je moet alleen wel de spelregels begrijpen. Om goed rapport te maken met die klant waarvan je in je onderbewuste niet direct een klik hebt, dat is te leren. Het is dus mogelijk om met iedereen rapport op te bouwen. Ook met die klant waarbij je voelt dat het wat stroef loopt. Het is hartstikke handig om dit te kennen en te weten, want soms moet je wel eens iets van mensen die je eigenlijk niet heel aardig vindt. Je hebt dus rapport nodig.”

Luister dit stukje van het gesprek live hier>>>

 

Richard heeft voldoende kennis. Zoals hij aangaf heeft hij ervoor geleerd. Ik zei tenslotte dat ik dit heel ‘cool’ vind om goed te weten. Want ook ik kan nog altijd veel leren. Ik weet van mezelf dat ik gemakkelijk ‘klik’ met mensen, maar hoe zet ik mensen ook daadwerkelijk aan tot verdere stappen? Stappen die uiteindelijk ervoor zorgen dat ze een dienst of product van me afnemen? Nou ik weet nu dat we dit gaan leren op 31 maart. Jippie!

Doe je mee? Je kunt je altijd nog inschrijven. De workshop is in Culemborg en duurt ongeveer 4 uur, incl. lunch. De kosten zijn absurd laag: €35,- ex btw.

Op de pagina waar je je inschrijft vind je de locatie, tijden enz. Pas na het invullen en versturen van deze inschrijving is het bevestigd.

Gebruik de knop om je te sturen naar het inschrijfformulier. Ja, ik doe mee.

We hebben ook nog wat informatie op deze link staan. Misschien heb je nog iets meer nodig dan alleen dit verhaal.

Leuk als je erbij bent. Wie weet zien we je dan!

Groetjes, Boukje

 

 

 

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren